Stretch er synonymt med moderne arbeidstøy

Stretch er synonymt med moderne arbeidstøy

Hvorfor har egentlig komfort blitt synonymt med moderne arbeidstøy? Og hvorfor er det i dag så viktig at klærne ikke bare beskytter, men også ser bra ut? Vi har fått svarene fra en innkjøpssjef og arbeider som tok saken i egne hender.

For tre år siden startet Mathias Mork og hans kolleger snekkerfirmaet «Snikkergutane». De ønsket mer kontroll over sin egen arbeidshverdag, og ville blant annet ha muligheten til å bestemme hva de har på seg på jobb.

– Vi hadde blant annet gitt tilbakemelding på at vi ikke var helt fornøyde med arbeidsklærne hos vår gamle arbeidsgiver. Vi synes at klærne våre så ut som potetsekker, helt uten passform. Så da vi startet for oss selv, var det klart at vi ville legge vekt på skikkelig bekledning, forteller Mathias.

Snikkergutane var først litt skeptiske til å kjøpe inn klær, da markedet på den tiden ikke var kommet like langt som nå i henhold til produktkvalitet. Løsningen var å heller kjøpe inn symaskin og tekstiler med passende farge og stoff.

– Vi etterlyste bevegelige klær som så litt mer ut som en turtøy. Gjennom arbeidsdagen klatrer vi mye i stige og stillas, så vi var litt vare på om det som fantes av stretch på markedet ville tåle påkjenningen av et røft Vestlandsklima.

Stretch har blitt standard

De siste årene har stretch blitt et nøkkelord for alle som trenger arbeidstøy. Plaggene skal se mer ut som fritidsklær, samtidig som de skal tåle påkjenningen arbeidsbekledningen utsettes for. 

Stretch betyr i korte trekk at klærne er produsert med et elastisk stoff, der Spandex er det mest kjente. Plagg som er laget på denne måten skal sitte godt på kroppen, men utvides når det trengs. De vanligste stretchstoffene som brukes i arbeidstøy er viskose og elastan, og det brukes også i alt fra sportsklær til militærbekledning. Stretch-plagg produseres i både 2-veis og 4-veis stretch, helt avhengig av bruksområde.

Klær som en del av kommunikasjonen 

På større prosjekter går man gjerne i arbeidsklær hele dagen, fra man kjører til jobb til man stopper innom butikken eller henter barn i barnehagen på vei hjem. Da er det viktig å ha på seg noe som ikke begrenser en i arbeidet, men som likevel ser presentabelt ut ellers. For Snikkergutane har det også blitt viktig å vise hvordan arbeidsdagen er i sosiale medier.

– Det har alltid vært viktig for oss å få frem yrkesstoltheten i faget, og vise frem arbeidsdagene våre på en kul måte. Mye av rekrutteringen vår i dag skjer via helt andre kanaler enn tradisjonell utlysning. For å få de mest motiverte arbeiderne må man lage innhold som engasjerer og som gnistrer litt.

I 2018 sydde de om sine egne klær for å få passformen de ønsket, men nå er det enklere å finne arbeidsklær som passer deres behov. Den siste tiden har de blant annet fått teste Strakofas Valle-kolleksjon, som er laget med 4-veis stretch for optimal komfort.  Snikkergutane anbefaler alle innkjøpssjefer å alltid høre med arbeiderne før man kjøper inn noe nytt, slik at de kan fokusere 100% på jobben.

– Jeg anbefaler å spørre litt rundt på arbeidsplassen og høre hva som er viktig for dem. Hvordan er komforten på klærne de bruker nå? Er det noen kvaliteter de etterspør? sier Mathias avslutningsvis. – Pris og sertifisering er jo alltid noe man tar hensyn til som innkjøper, men det skal ikke gå på bekostning av trivsel og kvalitet. 

Vil du se mer fra Snikkergutane? Sjekk ut @snikkergutane på Instagram!